Praon

Nu skall jag berätta lite om de dagarna som jag vart på prao, bildbomb kommer senare
Tisdag
Vi började med att kolla vatten och hö till hästarna, vilket alla hade. Sedan så fortsatte vi mocka Strakkur och Stari's hage. Och det tog en smärre evighet. Efter det så åt vi lunch och sdan red vi ut. Denna gång red jag inte Tritla utan en gammal herre vid namn Blakkur! En gammal gubbe på 22 år. Han var hur trevlig som helst! Mjuk i tölten, lite piggare än Tirtla och hur snäll som helst. Felicia red åter igen Tvenna, när vi red så kom vi till en vattenpöl och då började både Blakkur och Tvenna dricka, jag drog upp Blakkur huvud och skrittade fram till Emma och den hästen hon red, Tvenna fortsatte att dricka och det fick hon, Blakkur började då att krångla för att ta sig dit o dricka, tillslut så lät jag honom gå dit o dricka, det är egentligen inte bra för hästar att dricka smutsvatten, men det fick gå. Denna gång så galopprade vi också och det var verkligen det bästa utav allt! Efter ridturen fortsatte vi med mockningen och sist utav allt så tog vi in och fodrade Andey - ett dräktigt sto, Dropi, Næfra - oxå ett dräktigt sto, Embla och Blakkur som då fick stanna inne. Sedan så skulle Felicia med bussen, så jag blev kvar och fick ta ut alla.
Onsdag
Kommer inte ihåg så mycket mer än att jag och Felicia red ut på Blakkur och Tvenna igen, men denna gång med två tanter. Vi skittade och töltade bara. När vi kom tillbaka så red jag och Felicia lite på ridbanan, när vi galopperade så stack Tvenna ut från banan, så vi fick hjälp och få in henne igen och sedan så stängde vi. Sedan så galopperade vi ett tag, plötsligt så kom Felicia och Tvenna upp jämsides med mig och Blakkur. Så jag blev tvungen att svänga iväg och då så råkade ett hinder på cirka 30 cm komma framför oss så jag blev tvungen att hoppa, men det tänkte vi ändå göra, så vi hoppade lite också, jag fick vara draghjälp för Felicia då Tvenna vägrade. Efter att vi hoppat 3 gr var på det lilla hindret så skrittade vi av hästarna en lång stund. Så för mig var det en lyckad ridtur.
Torsdag
Vi började som vanligt att kolla vatten och hö, sedan så plockade vi pinnar och ris i en sommarhage resten utav dagen. AJ - säger jag bara! Men tillslut blev vi klara och då så blev vi tvugna att fylla på hö för då var det slut. Efter praon så följde Felicia med mig hem för att sova över.
Fredag
Vi gjorde det vanliga, mockade, fodrade och fixade vatten. Vi tog även in hästar som skulle skos, men en häst råkade vi ta fel. Vi skulle ta in en häst ifrån lilla hagen men råkade istället ta in Dagfari ifrån stora hagen. Men det gjorde inget, han skulle ändå gå lektion. På eftermiddagen så red vi ut och det var inte världens bästa ridväder! Det regnade och snöade, jag blev dyngsur! Men Blakkur var ändå pigg och glad. Felicia red en annan häst denna gång, fast jag kommer inte ihåg vad den heter, men han var superlik Tvenna. Vi red med en utav tanterna som vi red med i onsdags. Det gick jättebra och vi galopperade ganska mycket också. När vi kom tillbaka så fick Blakkur vara kvar inne och äta, Felicia släppte ut sin häst i hagen. Sedan så började vi att fixa hö till Strakkur och Stari igen. Men när vi höngde upp hönäten så såg jag att felicias häst var i stora hagen när han egentligen går i den lilla! Så vi skyndades oss dit och släppte in honom i rätt hage. Sedan så fortsatte vi fixa höet. När det var klart så gick vi till höloftet för att sätta oss och chilla. Men då fastnade Felicia mellan två balar och när jag skulle hjälpa henne så fastnade jag också, men tillslut kom jag loss, försökt hjälpa henne, men det gick inge vidare, tillslut så lyckads hon ta sig loss men då ramlade hon ner i en annan grop. Och jag garvade sönder. Men hon tog sig upp och sedan så var det rdan dags att åka hem.
Så denna vecka har varit underbar!

Film på ridturen från i Tisdags:


Lite klipp ifrån igår:


/Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0